22.02.2018

Inspiratie nodig om uw leden in actie te doen schieten?

Dono art.jpg

In de herfst haalde het Fonds Back on Track meer dan 20.000€ bijeen met een sportieve actie. Een sportieve actie op poten zetten is één ding, maar de manier waarop het werd voorgesteld heeft uiteindelijk het verschil gemaakt.


Een aantal maanden eerder werd vanuit het Kankercentrum aan de leden van het personeel van het Gentse AZ Maria Middelares voorgesteld om mee te doen aan een 3-daagse sponsorfietstocht die in de herfst zou plaatsvinden. De doelstelling was om geld in te zamelen voor het Back on Track Fonds dat  de levenskwaliteit van kankerpatiënten wil bevordern met een bijzondere aandacht voor projecten van het AZ Maria Middelares. Wie wou deelnemen moest minstens 250€ inzamelen bij vrienden of familie. Het concept was éénvoudig maar bleek achteraf gezien heel efficiënt.

Een aantal deelnemers slaagden erin de 250€ te verzamelen, maar het grootste deel voelde zich gemotiveerd om meteen meer in te zamelen. Uiteindelijk werd het beoogde bedrag met meer dan 50% overschreden. Zo’n 350 donateurs hebben de actie gesteund en gaven gemiddeld meer dan 60€.

 

Het Fonds Back on Track, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, maakte hiervoor gebruik van Dono.be. Dono is een fondsenwervingsplatform dat SOCIALware vzw opgezet heeft specifiek om eenvoudig dit soort acties op te kunnen zetten. Dit soort acties wordt ook wel friendraising genoemd wordt. Friendraising verwijst naar de deelnemers, supporters van het goede doel, die beroep doen op hun eigen netwerk van vrienden, collega’s en familie. Het netwerk van de actievoerder wordt hierbij een nieuw netwerk voor het goede doel.

Bij het opzetten van Dono in 2016 heeft SOCIALware vooral de administratieve verwerking van de giften zo eenvoudig mogelijk willen maken voor de vereniging. Zo heeft SOCIALware ook de explicieite goedkeuring gekregen dat alle organisaties die fiscale attesten mogen uitschrijven dit ook voor giften ontvangen via Dono mogen doen.