13.04.2018

Cambridge Analytica schandaal: hoe staat de non-profitsector hiertegenover?

header article facebook.full.jpg
In een groot onderzoek uitgevoerd door SOCIALware vorig jaar bij een belangrijke steekproef van Belgische verenigingen blijkt dat 80% van de respondenten aanwezig zijn op sociale netwerken, met Facebook op kop. Ze gebruiken sociale media om hun acties en evenementen voor te stellen en om zo veel mogelijk sympathisanten te mobiliseren voor hun goed doel. Het is ook in ons land het meest gebruikte sociaal netwerk, met meer bepaald 70% van de Belgische bevolking die een account heeft.


De non-profitsector, zeer actief op Facebook, wordt ook niet gespaard door de vragen en bedenkingen naar aanleiding van het Cambridge Analytica schandaal, vanwege de interactie die het kan creëren met zijn donateurs en verschillende stakeholders.
De reputatie van Facebook wordt hier ongetwijfeld door ondermijnd. De gegevens van niet minder dan 87 miljoen gebruikers werden naar Cambridge Analytica omgeleid zonder hun toestemming. Hier zijn ook 61.000 Belgen door getroffen.


Brian Cute, de CEO van het Amerikaanse Public Interest Registry, heeft hier een artikel aan geweid:
« Facebook en andere sociale media zijn aantrekkelijk om een online identiteit te creëren omdat ze gratis, relatief eenvoudig te gebruiken zijn en kunnen helpen bij het opzetten van brede netwerken van supporters voor non-profitorganisaties. Maar er is een reden waarom ze gratis zijn; Facebook en andere platformen genereren inkomsten met uw gegevens en de gegevens van uw sympathisanten. Het is hun bedrijfsmodel. »

Daarom moedigt hij leiders van verenigingen over de hele wereld sterk aan om de tijd te nemen om zich goed te informeren over de online platforms waarop zij namens een organisatie een identiteit creëren. Meer dan ooit is het belangrijk om hun gebruiksvoorwaarden te begrijpen, evenals hoe de gegevens gebruikt kunnen worden: « Organisaties zonder winstoogmerk moeten de voor- en nadelen van het gebruik van sociale-mediaplatforms begrijpen, in tegenstelling tot een website op een gerenommeerde en betrouwbare domeinnaam. »

Volledig artikel (in het Engels).

 

In een recent artikel verschenen in Charity Digital News stelt Mike Buonaiuto, oprichter en directeur van het Engelse bureau Shape History, ook vragen bij de grote dissonantie tussen dit soort misbruik van het Facebook-platform en de missie van de vele verenigingen:
« Het antwoord is niet om Facebook te verlaten, maar om de technologiegigant onder druk te zetten als een verenigde sector, en om de handen in elkaar te slaan met onze partners uit de private en publieke sector ... Als iedereen vastberaden, eerlijk en solidair is, zullen we aantonen dat de non-profitsector het misbruik van hun gegevens zeer ernstig neemt, zodat we samen onze cruciale missie kunnen voortzetten die het leven van anderen ten goede te komen. »

Volledig artikel (in het Engels).