05.03.2020

10 Tips en tricks om uw donateursnieuwsbrief te verbeteren

donors newsletter.png

De inzet van uw donateurs is essentieel voor uw fondsenwerving en uw donateursnieuwsbrief is een belangrijk instrument om u op weg te helpen naar succes. In dit artikel gebruiken we een brede definitie van donateursnieuwsbrieven, waaronder gedrukte, elektronische en video-nieuwsbrieven. We overwegen ook nieuwsbrieven voor potentiële donoren. We geven u tien tips voor het maken van een donateursnieuwsbrief die een grotere impact zal hebben.

1. Een nieuwsbrief om ze allemaal te besturen

Met excuses aan Tolkien, te veel organisaties sturen één nieuwsbrief naar iedereen, maar je echte donateurs zijn uniek en verschillend van elkaar. U hebt kleine donoren, middelgrote donoren, maandelijkse donoren, potentiële donoren, donoren die specifieke "beperkte donatie"-projecten ondersteunen, enz. Segmenteer uw donorgroepen. Bedenk hoe u nieuwsbrieven op maat kunt maken voor deze verschillende donorgroepen door de inhoud aan te passen, de volgorde van de inhoud te veranderen, een inleidende paragraaf aan te passen of het onderwerp te veranderen.

2. Laat de stem van uw donateurs horen

Donoren vragen zich vaak af of hun financiële investering zich heeft terugbetaald en wat ze nog meer kunnen doen om te helpen. Denk bij het ontwikkelen van uw boodschap aan de inhoud die deze vragen zal beantwoorden.

Vermijd ouderwetse updates (nieuwe website, nieuw bestuurslid, nieuw kantoor). Focus op meer donorgerichte inhoud (bijvoorbeeld een verslag van een gemeenschapsbezoek, donor/vrijwilligersprofiel, succesverhaal).

3. Optimaliseer uw berichten

De boodschap is uiteindelijk wat de lezer en kijker beweegt, dus leer je te concentreren op die vonk. Door bijvoorbeeld uw stijl van verhalen vertellen te verbeteren. Een goed succesverhaal of casestudy, geïllustreerd met een citaat, foto of korte video, zal meer impact hebben in uw nieuwsbrief dan drie alinea's tekst. Het is ook waarschijnlijker dat het achteraf wordt onthouden of gedeeld.

4. Verbeter de "Out-of-the-Box" ervaring.

Ik heb gedrukte nieuwsbrieven gezien die in de post kwamen als een ansichtkaart of driezijdige vellen die opengingen zonder enveloppe. Ik ontvang videonieuwsbrieven waarmee ik de impact van mijn donatie kan zien. Ik ontvang verschillende e-mail nieuwsbrieven met creatieve onderwerpregels die me aanmoedigen om ze te openen. Denk aan manieren om de donorervaring op te krikken. Tests kunnen u helpen deze ervaring te meten.

5. Kies het juiste moment

Er zijn te veel nieuwsbrieven geprogrammeerd om volgens een vast schema te worden verspreid, zonder rekening te houden met de nieuwscyclus of met wat voor uw donateurs interessant zou kunnen zijn. Zorg ervoor dat u uw donateursnieuwsbrieven synchroniseert met echte gebeurtenissen om de impact van uw communicatie te maximaliseren.

6. Minder is meer.

Dit is nooit juister dan bij nieuwsbrieven, gezien de huidige aandachtsspanne en het drukke leven. Of u uw nieuwsbrief nu in print, elektronisch of videoformaat publiceert, het is van essentieel belang dat het eenvoudig blijft, gemakkelijk te lezen en gemakkelijk te implementeren. Een nieuwsbrief met slechts twee artikelen is waarschijnlijk twee keer zo effectief als een nieuwsbrief met vier artikelen. Zo werkt de aandacht tegenwoordig gewoon. Kies dus verstandig uw inhoud.

7. "Mobile First"

Voor elektronische en video-nieuwsbrieven moet u vooral voor kleine mobiele apparaten ontwerpen en testen. Meer dan de helft van alle e-mails wordt tegenwoordig op een mobiel apparaat bekeken.

8. Permanent testen

Focus op testen om uw nieuwsbrief te blijven verbeteren. Dit geldt met name voor e-nieuwsbrieven, omdat u titels, fotogrootte, hyperlinks en berichtlengte kunt testen. Voor een video-nieuwsbrief is de lengte erg belangrijk (korter is beter).

9. Maak gebruik van uw gegevens

Als 50% van uw ontvangers uw e-mailnieuwsbrief heeft geopend, maar u heeft het niet gemeten, is het dan echt gebeurd? Zorg ervoor dat u alles meet wat kan worden gevolgd en bekijk het regelmatig om trends te identificeren die wijzen op succes en mislukking. E-mail nieuwsbrieven zijn eenvoudig te meten. Het meten van print- en videonieuwsbrieven is moeilijker, maar niet onmogelijk. Welk donorpubliek reageert het best? Welke soorten content krijgen de meeste clicks en shares? Als u webadressen in uw gedrukte nieuwsbrieven opneemt, worden deze dan gebruikt?

10. Krijg feedback

Het is essentieel dat u uw donateurs ondervraagt en luistert naar hoe zij uw nieuwsbrief ervaren. Voer een jaarlijks onderzoek uit en ontdek wat hen inspireerde. Vraag hen om advies over hoe ze kunnen verbeteren. U zou verbaasd zijn over wat u kunt leren door een eenvoudige vraag te stellen - en uw donateurs zullen zich gewaardeerd voelen voor het feit dat ze worden ondervraagd.

De sleutel tot uw succes

Het lijdt geen twijfel dat er in deze wereld van mobiele toepassingen, sociale netwerken en augmented reality nog steeds plaats is voor liefdadigheidsnieuwsbrieven. Donormanagement gaat nooit uit de mode. De sleutel tot uw succes is het verfijnen van uw strategie door middel van messaging, het testen en het meten van uw impact.

Extra middelen: Communicatie en fondsenwerving voor non-profitorganisaties (Engels)